![]()
Nyheter ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2017. Kamera: Nikon D7000. TOG HEM SM-TITELN PÅ NYTT. Joakim Ljunggren från Karlskoga blev återigen SM-mästare i enduro, trots att han inte vann tävlingen i Bollebacken. Däremot hade han bättre resultat genom hela säsongen än tvåan Albin Elowson. RÖSTE 30 september 2017 Under SM-veckan i vintras fick Bollebacken arrangera bland annat parallellslaomtävlingen. I slutet av september var det dags för ännu en tung SM-tävling, denna gång i enduro. Sedan Kumla tvingats tacka nej fick Bollnäs förfrågan om att stå som arrangör och man tackade ja. Bollnäs Alpina ställde upp med bana. Det blev succé, inte minst med tanke på att Bollnästjejen Amanda Elvin tog silver. SM-tävlingarna var delade mellan Eriknäsbo Motorstadion, Bollebacken och Lottefors nyanlagda endurobana. Provsträckor kördes vid niotiden i Eriknäsbo, en ort känd för både enduro och isracing. Den tredelade tävlingen var säsongens åttonde och sista. Vid tiotiden drog tävlingarna igång i Bollebacken. Snitslade banor fanns både i stora backen och i vad som tidigare kallades Bananbacken. Starten var belägen strax nedanför liftarna, så de 170 förarna på sina stora hojar fick en ganska brant uppförsbacke att ta itu med allra först. Banan gick sedan upp ett par hundra meter i backen för att sedan fortsätta ner på plan mark. Upplägget av banorna fick mycket beröm och det är inte alls uteslutet att fler SM-tävlingar kan arrangeras i Bollebacken. Evenemanget var omhuldat av stor säkerhet för både tävlande och publik. De tävlande körde olika antal varv beroende på klass, elitklassen körde tre varv. Två giganter Det stod mellan två giganter i den sista SM-deltävlingen: 22-årige västgöten Albin Elowson och tio år äldre Joakim Ljunggren från Karlskoga. Trots att Albin Elowson vann för femte gången i rad i enduro-SM i år fick han nöja sig med ett silver. Hur hänger det ihop? Jo han blev tvungen att bryta den första deltävlingen i Falköping i våras och tappade då så mycket mark mot konkurrenten Joakim Ljunggren att guldkampen gick förlorad redan där. Två andraplatser följda av fem raka segrar räckte inte för att ta guldet från Ljunggren. Det skriver nyhetsportalen helahälsingland.se och tidningen Ljusnan. – Sådana är reglerna. Alla deltävlingar räknas och det är lika för alla. Det blev silver för min del igen, säger Albin. Joakim Ljunggren ledde tävlingen fram till tredje och sista rundan i Bollebacken. Då passerades han av Elowson som till slut säkrade förstaplatsen med en marginal på 43 sekunder. Men något guld blev det alltså inte. Elowson var dock inte alltför besviken över resultatet, men hade såklart inte tackat nej till ett guld efter så pass många delsegrar. Men Joakim Ljunggren är landets mest meriterade enduroförare med nio SM-guld samt en del internationella framgångar i bagaget, så han är med andra ord svårslagen. När två sörlänningar knep guld och silver i Bollebacken gick bronset helt rättvist till jämten Joakim Grelson, tillika segrare i JSM1, 125 kubik. Bollnäsframgångar Att det kom så mycket folk, trots att vädret var svalt och disigt samt att tävlingen gick som smort, gladde så klart arrangörerna. – Det här var riktigt lyckat. Jag tror vi satte Bollnäs lite grann på endurokartan, sade banläggaren Martin Larsson när allt var över till tidningen Ljusnans reporter. Fanns det då inga Bollnäsframgångar? Jo på damsidan knep Amanda Elvin ett silver efter en tuff kamp mot segrande Hanna Berzelius från Linköping. Amanda Elvin är för övrigt sambo till nyss nämnda Martin Larsson, som skulle varit Bollnäs stora hopp om han inte varit skadad. – Jag är nöjd ändå med min insats. Och det var jättekul att få tävla på hemmaplan inför storpublik, säger Amanda till Ljusnan. Hon blev också totalt tvåa i årets enduro-SM.
PÄR NORDQVIST ![]() VANN – MEN FÖRLORADE ÄNDÅ. Albin Elowson vann sista SM-deltävlingen, men lycka-des inte vinna SM totalt. Guldet gick till främste konkurrenten Joakim Ljunggren. ![]() ELOWSON GASAR PÅ och försvinner i ett moln av jord. ![]() TREDJEPRISTAGAREN. Joakim Grelson från Jämtland tog tredjepriset i SM-tävlingen i Bollnäs. ![]() KÖRDE ’’ÅT SKOGEN.’’ Det blev en vurpa för en av de tävlande en bit upp efter banan. Funktionärer var snabbt på plats. ![]() STARTEN. Här, vid liftarna, startade alla deltagare. Det mullrade och luktade tvåtaktsrök. ![]() ENDURO LOCKADE. Endurotävlingen i Bollebacken drog många intresserade.
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 5 2017 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |