Nyheter ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2008. Kamera: Nikon D50. TAR FÖR SIG AV FISKEN. Sven-Erik Öqvist lägger en surströmming på tallriken. Bara glada miner på ’’suringfest...’’ Rösteborna gillar den norrländska delikatessen Av Pär Nordqvist En gång om året får Rösteborna frossa i en rätt som brukar gå hem i Norrland i de flesta fall. Vi talar naturligtvis om surströmmingen. I år lockades ett 30-tal personer till Dönjegården för att avnjuta läckerheten. Det finns olika läger när det gäller surströmming – älskare och hatare och de som gillar den lagom mycket. De flesta verkade tillhöra det förstnämnda lägret på den åttonde surströmmingsfesten som Röste Bygdegårdsförening arrangerade på lördagskvällen (20 september 2008). Strömmingen serverades med de klassiska tillbehören tunnbröd, hackad lök, gräddfil och naturligtvis potatis. Men barnen och några enstaka vuxna som ännu inte kommit underfund med surströmmingens tjusning fick äta varmkorv eller sill. När det gällde barnen dög nog inte sill heller utan det var korv som gällde för hela slanten. Men somliga hade redan ätit korv tidigare på dagen i samband med altanbygget vid Dönjegården, så det blev kanske ’’korv på korv’’ för dem... ’’Måste äta några gånger’’ Karin Bergqvist var en av kvällens gäster. Hon åt surströmming, så klart, och tyckte den smakade mycket bra. Hon förklarade också hur man kan lära sig att gilla denna rätt: – Man måste nog äta den ett par, tre gånger innan man får smak för den. Efter det vill man bara ha mer. Karin nöjde sig med två suringar denna kväll. Dagen efter var hon för övrigt hem till en av sina grannar på Träskrinnsbacken och åt, ja just det, surströmming! – Det smakade bra båda gångerna, säger Karin. Hon tycker samtidigt att fler borde kommit till surströmmingsfesten i Dönjegården. – Det är lite synd att inte fler kom. Man vill ju gå när det är något i byn, säger hon. Sammanfattningsvis kan man säga att det under lördagskvällen bara var glada miner på en annars ganska ’’sur’’ fest. ![]() ÅT TVÅ GÅNGER. Karin Bergqvist och Marianne Palmé skalar potatis bredvid Bengt Tegnér. Karin åt för övrigt surströmming en gång till hos grannen. Se fler bilder från Rösteloppet och surströmmingsfesten!
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 5 2008 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |