Nyheter ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2012. Kamera: Nikon D90. PELLES GICK HEM. Pelle med Två (å nå’n till) gjorde en succéspelning i Dönjegården. Succé för liveband på Dönjegården Pelle med Två (å nå’n till) har fått sitt genombrott RÖSTE 11 och 21 augusti 2012 Som avslutning på en intensiv dag i Röste i lördags ställde sig livebandet Pelle med Två (å nå’n till) på scenen och gav en konsert med ett sådant drag att både bandet och publiken fick sina musikbehov mer än tillfredsställda. – Spelningen på Dönjegården var helt fantastisk, sammanfattar Erik Törnberg och Erik Tegnér. Och visst har sjumannabandet fått ett genombrott det här året. Av namnet att döma kan man tro att det finns en frontfigur i bandet som heter Pelle, men så är inte fallet. Av en slump tillkom namnet vid den första spelningen i Café 83:an i Kilafors för ett par tre år sedan. – Det var jag, Per Norén och Robin Perna som skulle spela i Kilafors men eftersom vi var namnlösa var det någon på restaurangen som bara kom på Pelle med två och skrev det på affischerna. Jag heter inte Pelle, sa jag, men det fick stå så i marknadsföringen, berättar Erik Törnberg. När fler anslutit sig utökades även namnet till Pelle med två (å nå’n till). – Vi är nog alla någon form av Pelle när det kommer till kritan, säger Erik. Det var för tre år sedan allt började men inte förrän i år har bandet börjat få framgång och allt fler spelningar. På Youtube finns flera framträdanden att beskåda. Men något album har det inte blivit än men det är bara en tidsfråga. – Vi ska göra en live-cd nu i höst för att vi vill förmedla känslan som vi har på scenen i våra låtar, säger Erik Törnberg. Pelle med Två (å nå’n till) riktar sig till en mycket bred målgrupp där till och med 200-åringar har en plats. – Skämt åsido, vi spelar för allt och alla, ingen undkommer oss. Och materialet är blandat. – Vi skriver en hel del eget material, och har lite nytt på gång. Vi har gjort några covers också men sedan helt egenskapad musik, säger Erik Törnberg. ’’Lika roligt som publiken’’ Det har blivit ganska många spelningar hittills och det är lika roligt varje gång. – Svårt att vaska fram något speciellt minne, jag vet faktiskt inte. Kanske någon annan minns något, avslutar Erik denna Facebook-intervju. En annan Erik, med efternamnet Tegnér och med rötterna i Röste, minns spelningen i Dönjegården som en riktig höjdare. – Ja den var riktigt härlig! Har man lika roligt som publiken säger nog det det mesta, säger Erik Tegnér. Han är en av de nyare bandmedlemmarna som fick en given plats i bandet efter att ha spelat mandolin på en fest för två år sedan. I början av 2011 blev Erik ’’ihop’’ med Pellarna och de andra. Den ena spelningen har avlöst den andra. I dag har han tre mandoliner i instrumentarsenalen. – Lite onödigt då jag bara kan spela på en i taget, säger Erik och skrattar. Annars har han en annan spelning som nog är lika minnesvärd som den i Röste färsk i minnet. – Vi fick nyligen spela tillsammans med stå upp-komikern och föreläsaren Ronnie Eriksson som också är frontfigur i bandet Euskefeurat. Det var i samband med en manifestation mot kärnkraft, säger Erik. – Vi har en del av deras låtar på repertoaren och att få lira med en veteran inom musik- och scenkonst var riktigt kul. Av Röstepublikens reaktion att döma var spelningen den bästa på många å vid grillfesten på ankracedagen. Det applåderades, jublades och sk(r)ålades hela konserten igenom. Bandet har humor och charm och visar spellust. Spexet mellan låtarna höjer upplevelsen ytterligare. Pelle med två (å nå’n till) har framtiden för sig, för fler spelningar är säkert redan inbokade.
PÄR NORDQVIST ![]() SPEX MELLAN NUMREN. Det höjde spelningen ett snäpp till. ![]() SJUMANNABAND. Bandet har sju musiker som spelar på nästan allt... ![]() BANDMEDLEM FRÅN RÖSTE. Erik Tegnér är ett av bandets senaste tillskott. ![]() PUBLIKEN MED PÅ NOTERNA. Det gick inte att ta miste på publikens entusiasm. Se fler bilder från konserten med Pelle Med Två!
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 4 2012 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |