Reportage ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2010. Kamera: Nikon D50. LENNART MAGNUSSON Lennart Magnusson i Röste fyller 70 år nästa år. Fortfarande kör han lastbil. Det har blivit mer eller mindre en livsstil för Lennart. Han har kört otaliga asfalts,- timmer- och grustransporter, arbetat i skogen och kört häst men också skogsmaskin. Det verkar nästan som om intresset för stora maskiner sitter i generna. ![]() BAKOM RATTEN. Lennart Magnusson tillbringar mycket tid bakom ratten i lastbilarna. Lennart kommer ursprungligen från Runemo och flyttade till Röste 1978 och byggde då ett hus åt sig och familjen. Sönerna Love, Kåre och Kim är födda 1970, 1978 och 1983. Pappa Lennart är född 1941 och alltså ålders-pensionär sedan 2006. Men han känner att han vill jobba ett tag till. Han måste få in pengar till gården. Barnen är visserligen utflugna sedan länge, men har man stor gård så finns alltid utgifterna där oavsett om man vill det eller inte. Karriären inom transportsektorn inledde han i början av 1960-talet. Då tog han yrkesförarkompetens, eller trafikkort som det hette då. – Jag började med att ta motorcykelkort 1957, fortsatte med körkort för personbil 1959 och så blev det trafikkort 1961, berättar Lennart. Lastbilarna på den tiden var betydligt mer enkla och i början fanns inte ens säkerhetsbälte. Nu för tiden är det en helt annan standard och datorerna har tågat in i lastbilshytten, liksom GPS-mottagare. – I dag kan man se en virkeshög som en prick på skärmen. Man kör sedan så att pricken för lastbilen sammanfaller med virkeshögen, säger Lennart. I skördarna, de maskiner som avverkar skog, måste man logga in sig för att de ska gå att starta. Familjeföretag År 1970 började han köra asfalt till olika vägarbeten runt om i länet. Det är alltså 40 år sedan i år. Lennart körde asfalt till asfalteringen av Hammar-backsvägen i Röste i början av augusti. Det var länge sedan han körde asfalt i Röste. Timmer, grus och det mesta som kommer på beställning körs av Lennart. Han har haft hela Sverige som arbetsfält och även varit in i Norge och arbetat. – Jag körde i Norge åt Linjebyggnad 1975. Körde timmer från Järpen in i Norge och jag vill minnas att jag körde till ett sågverk i Namsos, säger Lennart. Han har även vanan inne att köra skogsmaskiner. I början på 60-talet var han även med och körde häst i skogen. Det var ett slitigt arbete. – Det var min morfar och morbror som kanske fick mig att börja köra lastbil. Morfar köpte lastbil 1927 och efter honom morbror, som även hade en flyttbuss. Jag har hållit på med lastbilar hela livet. Jag har bara varit anställd en gång, det var hos min morbror. I ungdomen jobbade jag på ÖSA där jag svetsade maskiner. För 43 år sedan startade mina bröder och jag Bröderna Magnusson Maskinaktiebolag. I dag har företaget fyra lastbilar, två skotare och en skördare. Det är avverkning och transport av skog som företaget har som huvudnäring. – Man kan säga att vi driver ett familjeföretag, för firman har förgreningar i släkten på flera sätt. Systersonen Magnus kör också. Men det uppdrag som Lennart minns tydligast är nog uppröjningsarbetet efter Stormen Gudrun i januari 2005. – Då arbetade jag ett halvår i södra Småland och norra Skåne. Jag bodde i Lönnsboda. Jag fick jobbet genom åkeriet Skogsåkarna i Sandviken. Det var enorma mängder skog som fallit. Jag kan inte säga hur många kubik-meter jag körde under de veckorna, men det lära vara åtskilliga. Går knappt att beskriva, säger Lennart. Sveriges värsta naturkatastrof Skogsstyrelsen bedömer att 75 miljoner kubikmeter skog fälldes eller bröts av. Skogen lade sig över vägar, järnvägar, elledningar, telefonledningar och bebyggelse. Flera personer dog i stormen. Infrastrukturen skadades både av nedfallande träd och direkt i orkanvindarna. Elnäten slogs ut. Telekommunikationer bröts. Människor isolerades. Gudrun var enligt många bedömare den värsta naturkatastrof som Sverige har drabbats av. – Det finns mer skog i södra Sverige än vad man tror. Efter stormen var det mesta som plockepinn. Uppdragen fortsätter alltså att rulla in för Lennart och företaget. Visst har han funderat på att pensionera sig efter ett långt liv, men än är dragningen till arbetet för stark. – Kanske kör jag tills jag blir 70, vi får se.
![]() ASFALTSLEVERANS. I början av augusti körde Lennart asfalt till ett vägarbete i Röste. Här ses han stå och prata med en annan chaufför och arbetsledaren.
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 4 2010 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |