Nyheter ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2009. Kamera: Nikon D50. TVÅAN OCH TREAN. Rolf Hagberg och Kent Pettersson blev andra- respek-tive tredjepristagare i Röstes ankrace på lördagen. Norrländsk prägel på ankracet Segraren från Umeå och kommentatorn från Jokkmokk RÖSTE 15 augusti 2009 Ankracet i Röste avgjordes på lördagen i soligt och varmt sensommarväder. 304 ankor tävlade i ån. På bron i Röste var spänningen hög under väntan på ankornas ankomst. Till sist segrade anka 165. Segraren bor i Umeå men har släkt i Röste. Och kommentatorn kommer från Jokkmokk! Om man jämför årets ankrace med fjolårets så finner man att den gemensamma nämnaren är att båda loppen gick snabbt. Det är frågan om inte årets ankor var ännu snabbare än fjolårets. När de släpptes på flytbryggan bortanför Karl-Jans gård av Elin Nygårds och Kristoffer Eriksson bevakades de hela tiden av bybon Bengt Tegnér som paddlade kanot. Han hade fullt upp med att hinna med att rapportera om vilken anka som var i ledningen till dagens kommentator Anders Nygårds. Länge ledde anka 269. Ända fram till slutspurten såg det ut som om den skulle segra. Men det blev inte så. Vid målet hamnade 269:an på sidan och blev avhängd från uppgörelsen. Det var i stället anka 165 som gick i mål som segrare. Den tillhörde Umeåbon Mats Berglund. Han hade köpt ankan av sin svägerska Jessica Nilsson i Röste. – Min fru och jag köpte en lott var och så vann jag! Jag blev oerhört förvånad och glad när jag fick veta att jag vunnit, berättar Mats Berglund som brukar komma ner till Bollnäs och Röste varje sommar. Han deltog i förra årets race och tidigare i ett i Lycksele, men då blev det ingen vinst. Vad han ska göra med de 5 000 kronorna har han inte bestämt än: – Det finns alltid hål att stoppa dem i. Jag ska nog spara 100 kronor så kan jag vara med nästa år igen, säger Mats och skrattar. Uppskattad kommentator Andraplatsen kneps av Röstebon Rolf Hagberg som hade köpt anka 234. Han har förresten vunnit i ett annat av Röste Bygdegårdsförenings lotterier i år. Det kan man kalla tur! Rolf var dock inte på plats under racet. – Det var alldeles för spännande för mig, sade Rolf som förklaring på varför han inte kom ner till ån. Men det var inte hela sanningen. Han förklarade sedan att han faktiskt hade glömt bort det. En tusenlapp rikare blev han. På tredje plats kom Kent Pettersson, som ursprungligen kommer från Röste men som numera bor i Rengsjö. Kent har sina föräldrar intill före detta Röste skola. Kent och barnen deltog även förra året i ankracet. – Jag tror att jag hade rätt taktik i det här loppet. Det här blev revansch från förra året då min anka nog fastnade på vägen, förklarade Kent som blev 500 kronor rikare i och med detta. I år hade föreningen problem med att hitta en kommentator till ankracet sedan Hans Lindberg, som kommenterat sedan premiären 2006, valt att hoppa av. Men till slut löste det sig. Det blev Anders Nygårds från Jokkmokk som fick ta på sig megafonen och hälsa alla ankracebesökare välkomna. Anders kommenterande blev mycket uppskattat. – Många andra blev tillfrågade om detta jobb, både Anders Lundin, Lasse Berghagen och Bosse Larsson, men föreningen fick alltså leta norrut för att hitta någon som kunde ställa upp, skojade Anders Nygårds. Inget ankrace i Jokkmokk Han är på besök i Röste där han har sin pappa John Nygårds och sin bror Lars med familj. Anders lämnade Röste redan 1985 för studier och har sedan dess bott i Gävle, Uppsala, Kilafors men sedan 17 år är han bosatt tillsammans med familjen i Jokkmokk, omkring 80 mil från Röste. Anders och familjen var med även på förra årets ankrace. – Eftersom det inte finns något i Jokkmokk söker jag mig mer än gärna hit, säger han. Anders har inte trots sin goda förmåga att formulera sig verbalt varit speaker eller kommentator i andra sammanhang men han tror att han fått sina röstresurser från pappa John. – Ja så är det nog. Det här var jättekul. Att få komma tillbaka till hembyn för att delta i ankracet är toppen. Och vilket väder vi haft i dag. Det är också roligt att träffa gamla kompisar som man inte sett på länge, säger Anders. Han tror också att ankracet är en bra grej för bygdegårdsföreningen att dels få in pengar på och dels locka folk till byn en gång om året. Föreningen fick in drygt 15 000 kronor på anklotterna eftersom samtliga såldes. Det innebär att det blev 8 500 kronor i ren vinst sedan vinstpengarna betalats ut. Det är ett välkommet tillskott i föreningskassan. Färre besökare Flera gjorde iakttagelsen att det var färre besökare i målområdet på årets ankrace. Det kan ha berott på att det arrangerades flera andra evenemang samma dag, bland annat en fotbollsturnering i Lottefors och så hade Bollnäs Flygklubb öppet hus med chans att testa att flyga. Nästa år firar ankracet femårsjubileum. Vad som ska hända då vet ingen men på något sätt kommer säkert jubiléet att uppmärksammas. Hela 19 ankor försvann i åns strömmar vid målgången. Nu blir det till att beställa nya hos en välsorterad leksaksaffär inför nästa års race. PÄR NORDQVIST ![]() SEGERANKA. Anka nummer 165 har nått målet. ![]() VID BRON. Färre till ankracet i år. ![]() PAR I ANKOR. Kristoffer Eriksson och Elin Nygårds vid starten. Elin visar upp en av ankorna. ![]() EN KANOTBILD. Kanonbilder hör man talas om, men kanot-? Bengt Tegnér sitter i alla fall i kanoten. ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2009. SVENSK I MOSKVA. Hans-Göran Göransson kopplade av vid grillen. Han och familjen är bosatta i Moskva. Regn på grillfesten i år igen Förra året regnade det på grill- och familjefesten i Dönjegården. Man fick hålla till inomhus den gången. Det var inte mycket bättre i år. Det höll uppe under grillandet men senare på kvällen kom regnet. Trots det hade ett 50-tal personer kommit till Dönjegården för att grilla, äta och dricka gott. Festen i augusti är den största som arrangeras i Röste varje sommar, ja om det nu inte är någon privat fest som är större. Det grillades mycket kött. Det låg ett grill-os över nejden. Hans-Göran Göransson var hemma i Röste. Han jobbar annars på IKEA i Moskva i Ryssland. Hans-Göran och hustrun Ann passade på att grilla och äta med familjen. Dagen efter festen gick resan tillbaka till den ryska huvudstaden. Trots regnet blev det pilkastning senare på kvällen. Pilkastning är en av de aktiviteter som alltid anordnas på grill- och familjefesten. PÄR NORDQVIST
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 4 2009 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |