![]()
Ordföranden har ordet Bekymrad styrelse planerar för sommaren Hej igen! Vi är lite bekymrade i styrelsen. Det blir mindre och mindre folk på aktiviteterna som bygdegårdsföreningen anordnar. Vad tycker Ni att vi ska göra? Vi i styrelsen tänkte ta upp det på föreningsstämman, men det kom lite folk även då. Det verkar som om samhället förändrats på sistone. Folk har ännu mer tajt agenda, som tydligen drabbar föreningslivet, inte bara vår förening. Är det något Ni Röstebor skulle vilja göra? Saknas något i vårt utbud? KOM MED FÖRSLAG, SNÄLLA! Det går bra att mejla dem till roste@roste.nu eller ringa mig på 0278–200 90. I backspegeln: Föreningsstämma med thailändsk middag från Nnangs i Norrborn, gott tyckte jag. Synd att inte fler middagsgäster kom, men det pågick ju bandy på Sävstaås samtidigt, och det var säkert en bidragande orsak. Annars så var stämman bra. Inga stora förändringar i styrelsen, ingen avgick. Vi gjorde en ekonomisk förlust dessvärre, men det blir så när det finns många hål att stoppa pengarna i. Bland annat investerade vi i en robotgräsklippare förra året och den bidrog till minusresultatet. Reglerna kring uthyrning av Dönjegården på helgerna har ändrats. Detta på grund av den senaste tidens skadegörelse. Nu måste man hyra en helg helg, fredag–söndag. Priset har också höjts samt att en depositionsavgift tas ut, men detta gäller endast icke-medlemmar. Vi vill inte ansvara för att andra hyresgäster möts av en ostädad eller förstöd lokal som kanske inte går att använda. På vardagar hyr vi ut som vanligt. Kom ihåg att köpa kontantlotter, dragning 30/4 i samband med Valborg på Dönjegården. Kommande aktiviteter: Våren kommer med stormsteg, har fått veta att några sett tussilago, krokus med mera. Jag har inte sett någon själv, men gläds med dem som gjort det. Inför Valborg har jag bett Urban Wickbers att ploga ner till isbanan så att man kan leverera material till kasen (vi upptäckte ifjol att vi måste ha en kase, då åtminstone den drar folk). Observera att inget annat än ris och löv får lämnas. Efter Valborg drar sommarsäsongen igång. Logdansen i Farmorsladan är tillbaka fö fjärde gången fredag den 31 maj. Även i år har vi bokat Peller Med Två (å nå’n till) som liveband. Det går att förköpa biljetter hos mig (0278–200 90) eller vid entrén. Priset är 200 kronor. Knytkalas! Nationaldagsfirande en vecka senare på Dönjegården. Vi vet att nationaldagen inte är så jättepoppis här i Sverige, men något kan man väl göra för att fira vårt land. Kom och ta en nationaldagsfika på altanen, barnen får gärna flyga drake (inget som föreningen arrangerar) och sås sjunger vi... Midsommar står sedan och väntar i farstun. Fredag 21 juni är det midsommarafton och vi firar som vanligt på Dönjegården. Ta med Er sol, glatt humör och vänner och bekanta så får vi ett bra firande. Vi tar semester i juli. Skulle tro att de flesta av Er också gör det. Lördag 10 augusti återkommer vi med ankracet. Den 1 juli släpps anklotterna. Om inget oförutsett inträffar så blir det grillfest på kvällen. Det var allt jag hade på hjärtat den här gången. Jag passar på att önska en Glad påsk och en fortsatt skön vår och fösrsommar. Vi ses! Nina Norell – tidning för Röste utgiven av Röste Bygdegårdsförening – Utgivningsplan: Januari, april, juli, september och november. Ansvarig utgivare: Nina Norell Redaktör: Pär Nordqvist Upplaga: 320 exemplar Har du nyhetstips? Ring 070–365 74 83. Bygdens Nytt ansvarar ej för icke beställt insänt material. Tidningen arkiveras digitalt.
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 2 2019 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |