Nyheter ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2010. Kamera: Nikon D50. TAVLOR TILL SALU. Henrik Olofsson visade upp tavlor som han ville sälja. Här är en akvarell målad av Ida Lindgren. Loppispremiär i Dönje-gården Mysigt bland borden men få besökare RÖSTE 20 februari 2010 Loppmarknader lockar alltid folk. Tyvärr blev loppispremiären i Dönjegården i Röste ett undantag från den regeln. I lördags fanns tio försäljare med allt från cd-skivor till skidor, skridskor, tavlor och kläder på plats. Men kunderna var alldeles för få för att kommersen skulle ta fart. Kansxke var det vädret som höll folk inomhus, vädret i kombination med OS-sändningarna i tv. Det var i alla fall tio försäljare som deltog i troligen den allra första loppmarknaden i Dönjegården på lördagseftermiddagen. Det fanns ett ganska brett utbud av prylar, men vinterkläder och skidor, stavar och pjäxor hade en central plats. Bland försäljarna hittade vi Bengt Tegnér med sönerna Marcus och Mattias från Röste. De hade ett bord som dignade av saker, bland annat kastruller, cd-skivor, en cd-radio och skidor och skridskor. – Jag har sålt ett par skidor, pjäxor och en snowboard. Risken finns att man får släpa med sig det mesta hem igen, men man har i alla fall fått betalt för bordshyran, säger Bengt Tegnér. Som i ’’Antikrundan’’ Henrik Olofsson från Fröste visade tavlor och berättade om dem på äkta antikexpertmanér, precis som man gör i tv:s ”Antikrundan.” Han bredde dock på ganska rejält när det kom till priset, men annars var tavlorna sevärda. Hans sambo Heléne Sköld köpte på sig en burk kylskåpsmagneter eftersom den bara kostade 50 kronor. Hon samlar på dem, ska tilläggas. Det fanns flera ”knallar” från stan på plats. En av dem var Ingrid Nilsson från Ren. – Jag gillar att gå på loppis, mest för att titta, men nu om det här går bra får man kanske blodad tand för att sälja också, säger Ingrid Nilsson som bland annat hade böcker, väskor, träslevar och handkrämer på sitt bord. Eva Rosén på Växbovägen hade lockats till loppmarknaden av en svägerska i Röste. Eva brukar också gå på loppis men inte för att sälja, undantaget för i dag. Försäljningen gick lite trögt. – Man skulle ha haft snöredskap till salu. Då hade man fått sälja, säger Eva och puffar lite för det fina påskpyntet hon ställt fram. Syskonpar från Ren Eva Sjöberg och Inger Bergström är ett syskonpar som hade letat sig till Dönjegården från Ren trots snöstormen. De strosade runt och tittade på det mesta av utbudet. Dock fastnade de för några saker. – Jag har köpt en duk med fint mönster till mitt runda bord, säger Inger. – Och jag slog till med en tröja åt mitt ena barnbarn, säger Eva. Inger avslöjade sin böjelse för almanackor och när undertecknad sa att han har en överbliven Röstealmanacka hemma sken hon upp.– Den vill jag ha, sade hon. Och hennes önskan gick i uppfyllelse. Det såg undertecknad till.
![]() HÄR BYTER SKIDORNA ÄGARE. Bengt Tegnér säljer ett par skidor till Anette Bjärne. ![]() KUNDER HOS EVA. Nina Norell och sonen Mattias vid Eva Roséns bord där det fanns allt från kläder till påskpynt. ![]() MONICA SÄLJER VINTERPRYLAR. Maria Frost och sonen Calle med en kompis kollar in vad Monica Wallgren har. Här finns skridskor, hjälmar och andra vinterprylar. ![]() BLAND KOCKAR, TERMOSAR OCH HATTAR. I fönstret fanns en riktig kock uppställd. Bredvid honom en figur som liknar Halvan i komikerparet Helan och Halvan. Snygga hattar, förresten. ![]() PÅ FYNDJAKT. Inger Bergström och Eva Sjöberg botaniserar bland alla saker. Se bilderna från loppmarknaden i Dönjegården!
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 2 2010 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |