Nyheter ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2010. Kamera: Nikon D50. MÅLGÅNG GENOM OS-PORTAL. Familjedagen i Röste hade hämtat inspiration från tävlingarna i Vancouver. Så här såg målet ut. OS-inspirerad familjedag i Röste Uppslutning i backen trots busväder RÖSTE 20 februari 2010 Trots isande vindar och minusgrader blev det ganska god uppslut-ning på årets familjedag i Röste. I år hade pulk- och snowracer-tävlingen lite av ett OS-tema, då de tävlande gled i mål under en tygportal med de olympiska ringarna. OS i Vancouver var inspirationskällan. De snabbaste belönades sedan vid en priscere-moni i Dönjegården. Ingen hade blivit förvånad om årets familjedag i Röste skjutits fram till en dag med bättre väder. Det rådde minusgrader och kraftig blåst på lördagsförmiddagen, så det gällde att klä på sig ordentligt för att inte frysa. Men det blev tävling i Strandbergs backen nedanför före detta skolan, numera hyreshuset, i alla fall. Vid 11-tiden började folk att komma och man fick anmäla sig intill den stora startramp som byggts av snö. Före tävlingen hade backen preparerats med snöskoter så att underlaget skulle bli så jämnt och hårt som möjligt. Gustaf körde snömoped Tävlingen var indelad i två klasser: barnklass och vuxenklass. Barnen inledde med att köra två åk, precis som i slalomen i OS. Det gällde att få såliten tidsskillnad som möligt mellan åken, vilket inte alls var så lätt. Många barn hade en förälder till hjälp på pulkan eller snowracern. Det gick snabbare då. Gustaf Hedberg hade ett lite annorlunda ’’fordon’’ att ta sig fram på. Han hade fått den i julklapp och den liknar en sorts vinterskoter med styre, medar och en sits. Det korrekta namnet är snömoped. Om den gick fortare än andra ska vi låta vara osagt. – Den kan vara lite svår att köra i början, man måste träna upp sig, säger Henrik Olofsson. Vid målet stod Jessica Nilsson och Maria Frost och klockade alla deltagare. Sammanlagt deltog 12 vuxna och 13 barn i årets familjedag. Det kan jämföras med förra året då nästan 50 tävlande deltog. Men förra året var det också ett helt annat väder, med strålande sol och ett par plusgrader. ’’Storslam’’ för tre familjer Efter en knapp timme var tävlingen slut. Alla deltagare och funktionärer gick till Dönjegården där det för första gången blev prisutdelning inomhus. Alla med framskjutna placeringar fick en trämedalj runt halsen och godis. I år blev det ’’storslam’’, (det vill säga att flera priser gick till samma familj) för tre familjer: 1. Familjen Fürst–Engstrand. Ella Fürst kom på delad andra plats i barnklassen. Ellas pappa Anders Engstrand blev tvåa i vuxenklassen. 2. Familjen Carlsson–Fransson. Dottern Clara Fransson blev delad tvåa i barnklassen medan mamma Anna-Karin Fransson segrade i vuxenklassen. 3. Familjen Stigsvala. Maja Stigsvala segrade i barnklassen medan pappa Joakim kom trea i vuxenklassen. Varmkorv med tillbehör och annat fika fanns till försäljning efter prisutdelningen. Ute fortsatte vintervädret med full styrka. Det var skönt att komma inomhus tyckte nog de flesta, även om det var roligt att tävla i snön, men det är det ju alltid. Har man bara roligt glömmer man väder och vind.
![]() GUSTAF PÅ SNÖMOPED. Det allra senaste i vinterleksaksväg är en snömoped. Den framförs här av Gustaf Hedberg. ![]() ANDRAPRISTAGARE – 1. Anders Engstrand hade så pass hög fart under sitt åk att han blev andrapristagare. ![]() ANDRAPRISTAGARE – 2. Ella Fürst, vars pappa syns på bilden ovan, kom på delad andra plats. ![]() SEGRAREN I BARNKLASSEN blev Maja Stigsvala. ![]() SNÖYRA. Blåsten tilltog emellanåt och piskade upp snö i luften. Det var riktigt ruggigt kallt... ![]() LARS OCH BODIL. Lars Åsberg och dottern Bodil njöt av fartens tjusning. ![]() HÄR GÅR DET UNDAN! Calle Frost hade fart under medarna. Här lättar han från sitsen. ![]() SILVERJUBEL MED MEDALJEN PÅ SNED. Anders Engstrand jublar över sin andraplats, men medaljen sitter inte som den ska. ![]() ANNA-KARIN VANN. Anna-Karin Fransson var snabbast i mål och segrade. ![]() ETTA OCH TREA. Maja Stigsvala vann barnklassen medan pappa Joakim blev trea bland de vuxna. Resultat RBF:s pulk- och snowracertävling 2010: Barnklassen: 1. Maja Stigsvala, 0,23 sek 2. Ella Fürst och Clara Fransson, 0,57 sek 3. Emma Frost, 0,94 sek Här anges tidsskillnaden mellan de två åken. Ju mindre skillnad desto högre placering. Vuxenklassen: 1. Anna-Karin Fransson, 10,62 sek 2. Anders Engstrand, 10,88 sek 3. Joakim Stigsvala, 10,89 sek Se bilderna från familjedagen i Strandbergs backen!
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 2 2010 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |