Nyheter ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2009. Kamera: Nikon D50. BYSTÄMMA. Det var få som kom till bystämman i Dönjegåden. Från vänster Arne Dahl, Lars Nygårds och Sven-Olof Strandberg. Få kom till årets bystämma RÖSTE 26 mars 2009 På torsdagskvällen hölls årets bystämma för Röste by i Dönjegården under byålderman Ingemar Gustafssons ledning. I år var det färre deltagare än tidigare år. Förutom ordförande och sekreterare var det bara tre personer som lyssnade och tog del av stämman. Det brukar i vanliga fall komma upp mot tio personer på bystämman men inte i år. Inte ens alla i byalaget, som står bakom bystämman, fanns på plats. På grund av det blev mötet ganska kort och formellt. Sedan ordförande och sekreterare valts, justeringsmän utsetts och kallelsen godkänts berättade stämmans ordförande Ingemar Gustafsson att byalagets enda aktivitet förra året var byvandringen i Röste den 9 augusti. Byvandringen genomfördes i samarbete med Röste Bygdegårdsförening och blev så lyckad att en ny vandring ska göras i sommar, närmare bestämt den 1 augusti. Då blir platsen Åsbacka. Försäkring diskuterades Ekonomin för byalaget är relativt god. Vid årsskiftet fanns lite drygt 38 000 kronor i kassan. Den enda utgiften förra året var premien för brandförsäk-ringen för spruthuset i byn. Frågan om brandförsäkringens vara eller icke vara blev stämmans enda ämne för diskussion. Eftersom spruthuset är byggt i tegel kan det inte brinna och är det då nödvändigt att ha det brandförsäkrat? Och vad blir det i pengar om inventarierna, som likvagnen och gamla bilder, skulle brinna? Stämman kom fram till att det nog inte blir någon högre ersättning för sakerna i spruthuset men försäkringen ska vara kvar eftersom byggnaden är en av byns äldsta, byggd 1899, och där finns värdefulla bilder från bygden. Och premien för 2009 är redan betald. Både verksamhets- och kassaberättelserna godkändes av stämman. Därmed var förhandlingarna nästan slut. På punkten övriga frågor föreslogs att spruthuset bör städas längre fram i vår och stämman biföll det förslaget. 2009 års bystämma avslutades av byåldermannen Ingemar Gustafsson. PÄR NORDQVIST ![]() LEDDE STÄMMAN. Det var byåldermannen Ingemar Gustafsson som ledde bystämman.
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 2 2009 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |