![]()
Ordföranden har ordet Det gick inte i år heller... Hej igen läsare och medlemmar! Nytt år och nya aktiviteter, men först några ord om dem som avslutade 2016. I början av december hade vi den årliga grötfesten med luciatablå i Dönjegården. Det blev skink-lotteridragning, och vi säger grattis till vinnarna så här i efterskott. De finns alla på bild här, där även dragningslistan finns. Tack till Inger Tällberg för den goda gröten och tack till ungdomarna i luciatåget. Det har blivit ganska svårt att få tag på lucior numera. Det verkar som om barnen inte är så intresserade längre. Man kan fråga sig om traditionen är på väg att försvinna. Utses Sveriges lucia fortfarande? Kröntes inte hon på Skansen i Stockholm varje år förr? Jag är osäker. Tomtekvällen förlöpte som vanligt, bortsett från att tomten hade bytt plats på grund av isgata upp till stället där han brukar sitta. Tomten är ju gammal och rädd för frakturer. Men allt gick bra där han satt vid skogsbrynet längs fotbollsplanens långsida. Men tyvärr var det ganska få barn som kom med önskningar, det kan ha berott på att tomtekvällen arrangerades senare i år, den brukar gå av stapeln kring 15 december, nu blev det den 22:a. Och det var kanske för nära julen, många valde att bli klar med julstöket hemma. Ett generationsskifte kan också ha med saken att göra. Sedan kom en snöfattig jul. Öppet hus i Dönjegården på nyårsafton. Det blev lite av ett knytkalas då man fick ta med sig egen mat och dryck. Gården stod öppen från klockan 18 och timmarna fram till tolvslaget blev riktigt trevliga. Vi skålade in det nya året. Sedan var det en hel del vackra fyrverkerier över byn, bland annat på Träskinnsbacken. Här kan Ni se bilder från tolv-slaget. Julgransplundring med barn och vuxna som dansade ut julen blev det i mitten av januari. Tomten kom med godispåsar till alla barn. Roligt att det kom så många, mellan 40 och 50 personer sammanlagt, av dem 23 barn. Detta trots konkurrens från andra julgrans-plundringar, bland annat startade en i Kulturhuset i Bollnäs bara en halvtimme efter vår. Kommande: Vi planerade in en familjedag 29 januari, en månad tidigare än förra året, men det gick inte den här gången heller. Vi blev tvungna att ställa in för fjärde året på grund av usel vinter. Vi siktar in oss på 2018 i stället, det är inte aktuellt den här vintern längre såvida inte 40 centimeter snö kommer. Just nu pendlar vädret mellan tö och minusgrader. Vad är det som händer med klimatet? Föreningsstämma/årsmöte är på gång. Datum är satt till fredag 24 februari. Ni som inte vill sitta kvar i styrelsen måste anmäla det till valberedningen omgående. Efter mötet bjuder vi in till middag, det blir thaimat även i år. Se mer info här. Hör gärna av er till styrelsen med förslag på aktiviteter eller om Ni kan och vill hjälpa till med något. Nästa gång jag skriver är vi inne i april, och Valborg är inom räckhåll. Trevlig vinter och vår, eller är det vårvinter...? Nina Norell – tidning för Röste utgiven av Röste Bygdegårdsförening Utgivningsplan: Januari, april, juli, september och november. Ansvarig utgivare: Nina Norell Redaktör: Pär Nordqvist Upplaga: 320 exemplar Har du nyhetstips? Ring 070–365 74 83. Bygdens Nytt ansvarar ej för icke beställt insänt material. Tidningen arkiveras digitalt.
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 1 2017 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |