Nyheter ![]() Foto: Pär Nordqvist, 2009. Kamera: Nikon D50. GRÖTFEST 1. Julgröten på faten äts med stor aptit. Närmast kameran Ingvar Pettersson och Anita Idänge-Pihl. Äldredag med grötfest och lucia i Dönjegården 22 festdeltagare fick försmak på julen RÖSTE 6 december 2009 Julgröt, skinksmörgåsar och kaffe med dopp. Det var några av ingredienserna vid söndagens äldredag i Dönjegården i Röste. Men höjdpunkten var luciatablån som elever i klass 2 på Björktjära skola bjöd på. Andra söndagen i advent har blivit dagen då Röstes äldre får komma till bygdegården och äta julgröt, se på lucia och veta vilka som vunnit i bygdegårdsföreningens skinklotteri. I år var det milda vädret inget som bidrog till julstämningen utan den fick luciatåget med lucia, tärnor, stjärngossar och tomtar stå för. Och det gjorde de med den äran. ’’Luciasången’’ med ny text av Gudrun Olsson inledde tablån när lucia sakta skred in i Dönjegården. ’’Visa i advent’’, ’’Det är advent’’, ’’Mössens julafton’’ och ’’Nu tändas tusen juleljus’’ var några av advents- och julsångerna som framfördes. Lucian hette Lovisa Tällberg och hon och klassen gjorde en fin insats med vacker sång i Dönjegården. Skinkvinnarna avslöjades När lucia lämnat gården kom julgröten med tillhörande mjölk, socker och kanel fram på borden. Till den åts skinksmörgåsar som serverades av Monica Wallgren och Nina Norell. Gröten var välkokad och god, lagom varm också. Det såldes lotter för 10 kronor styck under eftermiddagen och det blev dragning lagom till kaffet. Fina priser, bland dem en Röstealmanacka, pepparkakor, ljusstakar och strumpor, vann de som hade turen med sig. Mot slutet av äldredagen presenterades vinnarna i årets skinklotteri. Första pris, en skinka värd omkring 400 kronor, gick till Eva Persson, Bollnäs. Hon fanns inte på plats men fick skinkan levererad lagom till jul. Andra pris kammades hem av Egon Styverts från Röste och den minsta skinkan vanns av Jonas Lust i Rengsjö. Egon och Mildred Styverts blev så klart glada för vinsten, men hade funderat på att avstå från skinka denna jul. – Ja vi tyckte att grisdebatten varit avskräckande så vi tänkte avstå från skinka i år, men då sade jag åt Mildred att nu när vi inte vill ha någon vinner vi säkert, sade Egon och så blev det. Det kanske ger tur att inte vilja ha det som lottas ut, vem vet. Margreth Olofsson och maken Ture besökte äldredagen för första gången. – Det här var jättetrevligt! Kul att komma ut och träffa folk, sade Margreth Olofsson.
![]() LUCIATABLÅ. Elever från Björktjära skola lussade på äldredagen i Dönjegården. ![]() MÅNGA TOMTAR. Det var faktsikt fler tomtar än stjärngossar som medverkade i tablån. En pepparkaksgubbe skymtar i bakgrunden. ![]() ’’SMÖRGÅSAR NÅGON?’’ Nina Norell kommer med smörgåsar till Ture Olofsson, Erik Eriksson och Ingegerd Gustafsson. ![]() GRÖTFEST 2. Här är fler festdeltagare. Med ansiktena mot kameran Einar Zetterlund, Alice Zetterlund, Vera Frost och Carl-Erik Frost. Vi vann i skinklotteriet 2009 1. Eva Persson, Bollnäs, lott nr 200, vann en skinka värd 450 kronor. 2. Egon Styverts, Röste, lott nr 248, vann en skinka värd 400 kronor. 3. Jonas Lust, Rengsjö, lott nr 58, vann en skinka värd 250 kronor. Se bilderna från De äldres dag i Dönjegården!
Tillbaka till Bygdens Nytt nr 1 2010 Tillbaka till Bygdens Nytts startsida Till Röste.nu startsida |